boeken, de finale - Reisverslag uit Bigiston, Suriname van Hans Oomen - WaarBenJij.nu boeken, de finale - Reisverslag uit Bigiston, Suriname van Hans Oomen - WaarBenJij.nu

boeken, de finale

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

30 Oktober 2015 | Suriname, Bigiston

vanochtend willen we om 8 uur bij het schooltje zijn om de vlaggenparade mee te maken. Elke ochtend voordat de school begint wordt de Surinaamse vlag gehesen en zingen de schoolkinderen het Surinaamse volkslied.

Daarna aan de slag met het boekenproject,de laatste dag. In alle 1500 boeken moet een kaartje worden geplakt voor het uitleensysteem. De schoolkinderen van groep 6 helpen mee. De eerste kast gaat snel. Er zitten enkele zeer ijverige leerlingen bij, maar het merendeel is niet vooruit te branden :-).
Opeens roept er iemand uit de andere klas dat we op moeten passen voor een zwerm Braziliaanse bijen. De juf van groep 6 verstijfd en Ruben verteld dat een steek hoge koorts tot gevolg heeft en dat je van 2 steken dood kunt gaan.... de ramen van de klas sluiten heeft geen zin, want die zijn er niet....
Rond 12 uur is het meeste werk gedaan. We nemen afscheid van Edmee, het hoofd van de school. Ze gaat naar Albina en is pas dinsdag weer terug in Bigiston en dan zijn wij al weg. Na de middag de laatste boeken weggewerkt. HET BOEKENPROJECT VAN TINE EN HANS IS KLAAR!!

Iedereen die boeken gegevens heeft of op een andere manier geholpen heeft... SUPER BEDANKT

Later in de middag leidt Ruben ons rond door het gedeelte van Bigiston waar we nog niet zijn geweest zijn. Erg interessant om te zien hoe die mensen leven en "werken"
vanavond geen electriciteit, want de man die de stroomgenerator aan moet zetten is een dagje weg....gelukkig is het winkeltje wel open dus wel cola en bier, en wonder boven wonder opeens wel electriciteit.
De avond eindigd met een vreemd schouwspel; er komt een man gehuld in alleen een badhanddoek voorbij rennen, op zoek naar zijn vrouw. Even later zien we de man verderop ook weer op en neer rennen. Vervolgens zien we hem met een klein kindje op de arm gevolgd door zijn familie in een bootje stappen. Het kindje beweegt niet.....
Het bootje verdwijnt in de nacht... we gaan slapen, bezorgd om wat er met het kindje aan de hand is. Tamara bakka